Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk, a psorinet.hu honlapon „sütiket" (cookie) használunk. Ha a továbbiakban a beállítások változtatása nélkül marad honlapunkon, akkor azt feltételezzük, hogy Ön elégedett azzal, amit a „süti" használatával a psorinet.hu weblapon megkap. A sütit természetesen bármikor elutasíthatja, törölheti is számítógépéről, de ez esetben nem biztos, hogy a honlap minden funkciója megjeleníthető. Részletesebben itt: Wikipédia. A jobb oldali (kék) gombra kattintva elutasítja a sütit, és úgy lép tovább.

A pikkelysömör (pszoriázis) gyulladásos, nem fertőző, kiújulásra hajlamos krónikus bőrbetegség. Mai ismereteink szerint véglegesen nem gyógyítható, azonban a tünetek csökkentésére számos lehetőség létezik, ezek egyike a helyes táplálkozás.

Tudni kell azonban, hogy jelenleg nincs olyan speciális étrendi kezelés – diéta –, amely specifikusan javítaná, vagy gyógyítaná a betegséget, ennek ellenére sokat lehet az állapoton javítani a helyes táplálkozási szokások kialakításával és betartásával. Sokszor csupán apró lépések is állapotjavulást eredményezhetnek. Érdemes a pikkelysömörrel élők étrendjét az egészséges táplálkozás alapelveit figyelembe véve kialakítani.

Főbb alapelvek

1. Törekedjünk az ideális testtömeg elérésére!

Túlsúlyos, elhízott pikkelysömörös betegeknél a fogyás jelentős javulást eredményezhet. Először számolja ki testtömeg indexét (BMI), ha az 25 felett van, Önnek érdemes csökkentenie a testsúlyát.

(BMI=testsúly kg/testmagasság méterben a négyzeten. Például, ha Ön 170 cm (1,7 m) és 80 kg, akkor a BMI=27,6 80kg/1,7²). Ha a kapott érték 25-29,8 között van, akkor az egyén túlsúlyos, ha 30 fölött van, akkor elhízott.)

Mért BMI érték (kg/m2)                   Kategória

<18,5 kg/m2                                       kórosan sovány
18,5-24,9 kg/m2                                  kívánatos testtömeg, normális
25-29,9 kg/m2                                    túlsúly
30> kg/m2                                          elhízás

(Amennyiben a kedves Látogató kíváncsi a saját BMI-értékére, szíves figyelmébe
ajánljuk a WEBBeteg honlap ide belinkelt oldalát, amelyen egyszerűen használható
BMI-kalkulátort talál.)

Az elhízás és a túlsúly sem a pikkelysömörben sem a cukorbetegségben szenvedő állapotának nem tesz jót. Így mindkét esetben közös pont a normál súly elérésére, vagy megtartására való törekvés.

2. Naponta többször és rendszeresen együnk többféle zöldséget és gyümölcsöt! Naponta 40-50 dkg elfogyasztása lenne az ideális.

Mérsékelt energia-, zsír-, és szénhidráttartalmuk segíti az ideális testsúly elérését és megtartását. Bőséges vitamin-, ásványianyag- (pl. kálium, magnézium) és antioxidáns- (pl. C, E-vitamin, karotinoidok, flavonoidok), valamint alacsony nátriumtartalmukkal hozzájárulnak a szervezet megfelelő működéséhez. A bennük lévő flavonoidoknak gyulladáscsökkentő hatásuk van, ami jótékonyan hathat pikkelysömör esetén. Reggeli mellé 10 dkg paprika, paradicsom, retek, vagy idényzöldség, tízóraira és uzsonnára 2-3 db gyümölcs és az ebédnél feltálalt zöldségköret, főzelék vagy nyers saláta fogyasztásával elérhető a szükséges napi bevitel.

3. Kerüljük a túlzott zsiradékfogyasztást!

Ételeinket kevés olajban pároljuk, vagy gőzöljük a zsírban vagy bő olajban történő sütés helyett. Sovány húsokat, húskészítményeket és tejtermékeket vásároljunk. Figyeljünk a rejtett zsiradékra!

Egy 5 dkg-os pogácsában körülbelül 10 gramm, míg 1db zsemlében csak 0,4 g, 10 dkg zsíros sajtban 20-45 g közötti zsiradék található, míg ugyanennyi sovány sajtban csak 10 gramm.

Pszoriázisban szenvedőknél az omega 3 zsírsavak, – amelyek pl. tengeri halakban, valamint busában, pisztrángban és süllőben találhatóak – kedvező hatást gyakorolnak a gyulladásos folyamatokra, míg az arachidonsav, – amely többek között a húsokban fordul elő – ronthatják a gyulladásos állapotot.

4. Húsok, húskészítmények közül részesítsük előnyben a halakat és a zsírszegényebbeket!

Hetente többször fogyasszunk halat, húsokat csak mértékkel iktassunk étrendünkbe!

5. Együnk gyakran barna kenyeret!

A teljes kiőrlésű gabonából készült termékek (barna kenyér, tészták, müzli) jó élelmirost-források, teltségérzetet okoznak, és szerepet játszanak bizonyos betegségek megelőzésében. A vásárlásnál ügyeljünk arra, hogy a kenyér színe ne a malátától legyen barna! A búzában, zabban, rozsban, árpában található glutén kiiktatása az étrendből csak indokolt esetben és dietetikussal történő konzultáció után ajánlott.

6. Kerüljük a cukor, a cukrozott üdítőitalok, teák és édességek túlzott fogyasztását!

Italokkal, süteményekkel, kekszekkel, cukorkákkal indokolatlanul sok cukrot és számos esetben felesleges zsiradékot is beviszünk a szervezetünkbe.

7. Mellőzzük az alkoholos italok fogyasztását, mert azok fokozhatják a pszoriázis tüneteit!
Vannak betegségek, amelyek ronthatják a pszoriázisos egyén állapotát. Ilyen lehet többek között az epe- és cukorbetegség, valamint az elhízás is. A normál súly elérésével, a cukorbetegség diétájának betartásával a beteg állapota is javulhat.

Tapasztalatok szerint a páciensek egy részénél a vegetárius étkezés, vagy a gluténmentes diéta is állapotjavulást eredményezhet. A túl szigorú, sokszor feleslegesen betartott diéta azonban többet árthat, mint használ!

Vizsgálja meg eddigi étkezési szokásait és először próbálja ki az egészséges táplálkozást! Amennyiben a pszoriázis mellett egyéb, diétát igénylő betegsége is van, azzal összehangoltan érdemes az egészséges táplálkozás irányelveit beépítenie a mindennapokba.

(Összeállította Magyaricza Enikő dietetikus)

Szóljon hozzá!

Hozzászólás beküldése vendégként

0
szabályok és használati feltételek.
  • Nincsenek hozzászólások
   
© Copyright 2006 - 2017 Szegedi Pszoriázis Egyesület