Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk, a psorinet.hu honlapon „sütiket" (cookie) használunk. Ha a továbbiakban a beállítások változtatása nélkül marad honlapunkon, akkor azt feltételezzük, hogy Ön elégedett azzal, amit a „süti" használatával a psorinet.hu weblapon megkap. A sütit természetesen bármikor elutasíthatja, törölheti is számítógépéről, de ez esetben nem biztos, hogy a honlap minden funkciója megjeleníthető. Részletesebben itt: Wikipédia. A jobb oldali (kék) gombra kattintva elutasítja a sütit, és úgy lép tovább.

A pikkelysömörös esetek egy részében ízületi gyulladás is előfordulhat. Ilyenkor fokozottabban érdemes a táplálkozásra odafigyelni, hiszen számos tényezőnek, élelmiszernek, nyersanyagnak kedvező hatása van a gyulladásos folyamatok csökkentésében.

1. Normál testtömeg

Ahogyan a pszoriázisnál, úgy az ízületi gyulladásnál is fontos a normál testtömeg elérése, megtartása. A túlsúly többlet terhet ró a csípőre, térdre, bokára stb., ezért már 10% testsúlycsökkenés is könnyebbséget jelent az ízületeknek.

2. Zsiradékok mennyisége és minősége, összetétele, halak és a gyulladáscsökkentés

• A zsiradékok biztosítják a legtöbb energiát, ezért a normál testsúly megtartása érdekében a bevitt mennyiségre oda kell figyelni. A javasolt bevitel nem több mint testtömeg kilogrammonként 1 gramm. Egy 180 cm magas ideális súllyal-, ami jelen esetben 72 kg-rendelkező férfi esetében ez napi 72 gramm.

• Az elfogyasztott zsiradéknak nem csak a mennyisége, hanem a fajtája is befolyásolhatja a szervezetben a gyulladás és a fájdalom mértékét. Az állati eredetű termékekben (kivétel a halak), pontosabban azok zsiradékában egy erős gyulladáskeltő anyag – az arachidonsav – található. Ezt a többszörösen telítetlen zsírsavat a szervezet maga is elő tudja állítani, de a bevitel korlátozásával sokat tehetünk az állapotunk javításáért. Az ízületi gyulladásos betegségek előfordulásánál kerülni kell az állati zsiradékban gazdag termékeket, zsíros húsokat, felvágottakat, 20%-os zsírtartalom feletti sajtokat, elsősorban a sovány húsok és húskészítmények mérsékelt fogyasztása ajánlott. Érdemes elhagyni a bő zsírban történő sütést és a szalonnával tűzdelést is. Érdemes a főzéshez növényi eredetű olajokat használni. Az étel elkészítésénél a főzés, kevés olajon történő párolás, sütőzacskóban, római tálban történő sütés javasolt.

• Ízületeink védelme szempontjából jó hatásúak a többszörösen telítetlen hosszú láncú omega-3 zsírsavak, amelyek legjobb forrásai elsősorban a tengeri halak: szardínia, lazac, makréla, hering, édesvízi halak közül a busa és a pisztráng. Ezekből ajánlott hetente legalább 1-3 alkalommal fogyasztani. A halak mellett javasolt a repceolaj, a dió, a lenmag illetve ezekből sajtolt olajak használata.

3. Zöldségek és gyümölcsök

A zöldségekben és a gyümölcsökben található flavonoidoknak is nagy szerepe van a gyulladások csökkentésében. Fő forrásai: hagymafélék, fehérrépa, spenót, zeller, lencse, gyümölcsök közül jelentős flavonoidforrások a málna, eper, szeder, ribizli, áfonya, bodza, az olajos magvak közül pedig a dió. Mindezeken túl a zöldségek és gyümölcsök rosttartalmukkal hozzájárulnak a testtömeg megtartásához, vitaminforrásként az egészség megőrzéséhez, az immunrendszer erősítéséhez.

A mérsékelt mennyiségű állati eredetű terméket, kevés sovány húst és sok zöldséget, gyümölcsöt tartalmazó diéta a heti rendszeres halfogyasztás mellett csökkentheti a testben a gyulladásos folyamatokat. Naponta legalább 40-50 dkg zöldség és gyümölcs elfogyasztása javasolt. Érdemes különböző színű zöldségeket, gyümölcsöket választani, hogy minél többféle növényi hatóanyag kerüljön a szervezetünkbe.

4. Egy napi mintaétrend

Reggeli:Tej, padlizsánkrém, barna kenyér, idény-zöldség (Pl.: paprika, paradicsom, uborka, retek)
Ebéd: Gombaleves, paradicsomos busa, petrezselymes burgonya, narancs
Uzsonna: Almás savanyú káposztasaláta olívaolajjal, magos zsemle
Vacsora: Tea, csőben sült lencse, szelet kenyér

(Összeállította Magyaricza Enikő dietetikus)

Szóljon hozzá!

Hozzászólás beküldése vendégként

0
szabályok és használati feltételek.
  • Nincsenek hozzászólások
   
© Copyright 2006 - 2017 Szegedi Pszoriázis Egyesület