Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk, a psorinet.hu honlapon „sütiket" (cookie) használunk. Ha a továbbiakban a beállítások változtatása nélkül marad honlapunkon, akkor azt feltételezzük, hogy Ön elégedett azzal, amit a „süti" használatával a psorinet.hu weblapon megkap. A sütit természetesen bármikor elutasíthatja, törölheti is számítógépéről, de ez esetben nem biztos, hogy a honlap minden funkciója megjeleníthető. Részletesebben itt: Wikipédia. A jobb oldali (kék) gombra kattintva elutasítja a sütit, és úgy lép tovább.

Az ételek szénhidrát tartalmukon túl különböző mértékben emelik a vércukor szintet, ezt hívják az ételek glikémiás indexének.

Glikémiás index (GI) alatt az egyes szénhidrát tartalmú élelmiszereknek és ételeknek a szőlőcukorhoz viszonyított vércukor-emelő képességét értjük.

A cukorbeteg diétájában célszerű kerülni a nagy GI-ű élelmiszereket, és előnyben kell részesíteni a kis GI-ű csoportba tartozókat.

Néhány élelmi anyag és élelmiszer glikémiás indexe

90-100% - malátacukor, méz, burgonyapüré, főtt burgonya, gabonapehely, kukoricapehely, riz pehely, minden cukros üdítőital;

70-90% - fehér és félbarna kenyér, zsemle, kifli, abonett, ostya, kétszersült, sós sütemények, kekszek, édes müzli, pudingpor, tejberizs, fehér liszt, főtt tésztafélék (tojással készültek), kalács, szőlő, répacukor;

50-70% - zabpehely, kukorica, főtt rizs, fekete kenyér, banán, cukrozatlan (natúr) gyümölcslé, zöldborsó, keserű csokoládé;

30-50% - tej, joghurt, kefir, hazai gyümölcsök, durum tészta (spagetti, makaróni), narancs, tejszínes fagylaltok (a magas zsírtartalom miatt szívódik lassabban);

30% alatt - gyümölcscukor (fruktóz), szorbit, szárazhüvelyesek (lencse, bab, borsó, szójabab), dió, mogyoró, korpás müzli, színes főzelék, saláták, cékla, retek, paprika, paradicsom.

A glikémiás indexet befolyásoló tényezők

A vércukorszintet emelő hatás gyorsasága az alábbi tényezőktől függ:

1. A szénhidrát fajtájától: az amilopektint tartalmazó gabonafélék gyorsan lebomlanak (legtöbb hazai kenyér és tésztafélék)

2. A halmazállapottól: A szilárd táplálékok lassabban jutnak át a gyomron, míg a vízben oldott cukrok gyorsabban.

3. Az étel zsír- és fehérjetartalmától: A zsírok és fehérjék emésztése időigényes folyamat, ezért ha szénhidráttal együtt fogyasztja őket, a cukrok is lassabban szívódnak fel.

4. Az ételkészítés módjától: Pelyhesített, erősen főzött, felaprított, reszelt, turmixolt élelmiszerekben lévő szénhidrátok gyorsabban emésztődnek, mint a nyers vagy enyhén párolt élelmiszerekben lévők.

5. A rosttartalomtól: A nagy rosttartalmú zöldségek, hüvelyesek, teljes kiőrlésű lisztből készült korpás kenyér vércukorszint-emelő hatása lassúbb.

(Összeállította Magyaricza Enikő dietetikus)

Szóljon hozzá!

Hozzászólás beküldése vendégként

0
szabályok és használati feltételek.
  • Nincsenek hozzászólások
   
© Copyright 2006 - 2017 Szegedi Pszoriázis Egyesület