Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk, a psorinet.hu honlapon „sütiket" (cookie) használunk. Ha a továbbiakban a beállítások változtatása nélkül marad honlapunkon, akkor azt feltételezzük, hogy Ön elégedett azzal, amit a „süti" használatával a psorinet.hu weblapon megkap. A sütit természetesen bármikor elutasíthatja, törölheti is számítógépéről, de ez esetben nem biztos, hogy a honlap minden funkciója megjeleníthető. Részletesebben itt: Wikipédia. A jobb oldali (kék) gombra kattintva elutasítja a sütit, és úgy lép tovább.

Pikkelysömör esetén a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázata nagyobb, mint az egészséges embereknél, illetve a nem megfelelően kezelt cukorbetegség akár ronthatja is a pszoriázisos páciens állapotát.

A diéta a cukorbetegég kezelésének elengedhetetlen pillére, amely állhat önmagában, a vércukorcsökkentő tablettákkal, vagy az inzulinkezelés részeként. A 2-es típusú diabetes kezelését elsősorban diétával kell kezelni és a diéta nem kielégítő hatása esetén szükséges az étrend mellett a vércukorcsökkentő gyógyszerek bevonása a terápiába.

Jó hír, hogy ma már a cukorbetegek étrendje nagymértékben hasonlít az egészséges táplálkozáshoz.

A diéta főbb szempontjai

– ideális testsúly elérése,
– közel normál értékű vércukor értéke elérése (3,5–5,5 mmol/l között),
– személyre szabott (tápláltsági állapot, munkavégzés, gyógyszeres terápia figyelembe vételével),
– kerülni kell a gyors vércukor-emelkedést okozó ételeket, alapanyagokat,
– napi többszöri (akár 5–6) étkezés,
– minden étkezés tartalmazzon szénhidrátot a beállított diétának megfelelően,
– cukorbetegség szövődményeinek kialakulása illetve elkerülése.

Az elhízás és a túlsúly sem a pikkelysömörben sem a cukorbetegségben szenvedő beteg állapotának nem tesz jót. Így mindkét esetben közös pont a normál súly elérése vagy megtartásra való törekvés.

Tévhitek

- a cukorbetegek csak cukrot és cukrozott termékeket nem ehetek;
- kenyeret nem, csak zsemlét fogyaszthatnak;
- az étrend szénhidrátszegény;
- húst bármennyit lehet enni, hiszen abban nincs szénhidrát.

Ez mind nem igaz! 
Ma már a korszerű cukorbeteg étrendben 50% a szénhidrát, 20% a fehérje és 30% a zsír aránya.

Különböző energiatartalmú étrend esetén javasolt napi össz szénhidrátmennyiség elosztása

Energiatartalom  Szénhidrát        A napi szénhidrátmennyiség lehetséges
                                                                 elosztása/gramm                            Fehérje    Zsír
Kcal
1000                      125            R: 30,     T: 10,     E: 40,     U: 15,     V: 30         50          37
1200                      150            R: 30,     T: 15,     E: 50,     U: 15,     V: 40         60          40
1400                      175            R: 40,     T: 20,     E: 50,     U: 25,     V: 40         70          46

R: Reggeli, T: Tízórai, E: Ebéd, U: Uzsonna, V: Vacsora

Az étrend tápanyag-összetétele

Az étkezések száma és az étkezésenként elfogyasztható szénhidrátmennyiség az alkalmazott tablettás, vagy tablettás- és inzulinterápiás kezeléstől függ.

A vércukor szintjét legjobban a szőlőcukor (glükóz) emeli, ezt követi a maláta-, nád- és répacukor, valamint a méz. Ezek, és a velük készült termékek fogyasztása kerülendő.

A szervezet számára szükséges mennyiségű fehérjebevitel javasolt, amely az egészséges felnőttnek napi kb. 70–80g-ot jelent. Nagyobbrészt húsok, húskészítmények, halak, tej és tejtermékek, tojás, kisebb részben kenyér, rizs, zöldségfélék, szárazhüvelyesek fogyasztásával jut hozzá a szervezet. Az állati eredetű élelmiszerek kiválasztásánál a zsírszegényeket kell előnyben részesíteni az érszövődmények és az elhízás megakadályozása érdekében. Mennyiségük az egészséges táplálkozásának megfelelő.

A táplálék zsírszegénység az, amellyel megelőzhető a túlsúly és az érszövődmények kialakulása.

Az egészséges táplálkozás irányelveit figyelembe véve fontos az étrend megfelelő rost- és vitamintartalma. A barnakenyerek, gabonafélék magasabb rosttartalommal rendelkeznek, mint a fehérkenyerek, péksütemények. Szénhidrát-tartalomban csak minimálisan térnek el egymástól, viszont a magasabb rosttartalom alacsonyabb vércukorszintet eredményez. Magas rosttartalommal rendelkeznek a zöldségek, gyümölcsök, korpák, pelyhek. A megfelelő rost- és folyadékbevitel segíti az emésztést és teltségérzetet biztosít.

Az ételek szénhidrát-tartalmukon túl különböző mértékben emelik a vércukorszintet, ezt hívják az ételek glikémiás indexének.

Glikémiás index (GI)

Ez alatt az egyes szénhidrát tartalmú élelmiszereknek és ételeknek a szőlőcukorhoz viszonyított vércukor emelő képességét értjük. (Lásd részletes cikkünket Mi is az a glikémiás index? címen!)

A cukor és a cukorral készült ételek, italok gyorsan és viszonylag magasra emelik a vércukorszintet, ami cukorbetegség esetén kerülendő. Mindezeken túl a burgonyapüré-por, a főtt burgonya, a különböző gabonapelyhek, amelyek többsége sokszor cukrozott, a fehérkenyér, tejberizs stb. is viszonylag gyorsan megemeli a vércukrot.

10 dkg fehérkenyér, vagy hagyományos lisztből készült tészta magasabb GI-vel rendelkezik, mint 10 dkg teljes kiőrlésű lisztből sütött barna kenyér, vagy durum lisztből gyúrt tészta. Az alacsonyabb GI szintű élelmiszerek jobban beépíthetők az étrendbe, mert kevésbé és hosszú távon emelik meg a vércukorszintet.

A megfelelő nyersanyag-kiválasztás mellett fontos a megfelelő konyhatechnológia alkalmazása is. Zsírszegény ételkészítési technikákat kell alkalmazni: főzést, párolást, fóliában vagy sütőzacskóban sütést, cserépedényben sütést, igen alkalmas a teflon edények használata.

Az étrend összeállításánál a szénhidrát- és zsírtartalomra kell figyelni. A nyersanyagokat megfelelő konyhai mérleggel, tisztított formában kell mérni. A tápanyagtáblázatban szereplő értékek is mindig tisztított nyersanyagra vonatkoznak. Az adatokat 10 dkg, azaz 100 g mennyiségben tüntetik fel, néhány élelmiszer kivételével, pl.: zsemle, kifli, ahol 1 db szénhidráttartalmát határozták meg.

Mi a teendő a nagyobb mértékben szénhidrátot tartalmazó alapanyagok felhasználásakor?

A szénhidrát- és energiatartalom beszámítása mellett elsősorban, teljes kiőrlésű lisztből készült barna kenyerek, korpás zsemle, kifli, a durumlisztből előállított tészták, barna rizs, zöldségek és gyümölcsök (szőlő és banán kivételével), szárazhüvelyesek (bab, borsó, lencse) fogyasztása javasolt.

Testsúlycsökkentésnél a diéta gerincét a zöldségeknek és gyümölcsöknek kell képezniük.

Édesítésre mit használjunk?

– Mesterséges édesítőszerek alkalmazása

Jellemzőjük, hogy energiát és szénhidrátot nem tartalmaznak, ezért nem befolyásolják a vércukorszintet. Tabletták, porok, folyadékok formájában kerülnek forgalomba. Négyfajta mesterséges édesítőszer van alkalmazásban:

1) Szacharin: ez a legrégebben ismert édesítőszer, olcsó, de fémes mellékíze van és hőre (főzésre-sütésre) bomlik. Csak az elkészült ételbe tegyük bele.
2) Ciklamát: ez a második legolcsóbb. Tökéletes cukorízt keltő, mellékízmentes és hő hatására nem bomlik el.
3) Aceszulfám-K: drágább készítmény, de kiváló ízű, és hő hatására nem bomlik el. Szunipol néven van forgalomban.
4) Aszpartam: ez a legdrágább édesítőszer, hőre és fényre elbomlik.

Néhány példa:

–Legkedveltebbek a szacharin és ciklamát kombinációjából álló készítmények: Polisett, Polisweet, Huxol, Ezerédes, Süssina
–Aszpartam: Canderel, Nutrasweet

A mesterséges édesítőszerekkel, vagy azok valamilyen kombinációjával készítik az energiamentes, diétás, úgynevezett „light” szénsavas üdítőitalokat.

– Cukorhelyettesítő anyagok

A cukorhelyettesítők kémiai értelemben cukrok, vagy cukoralkoholok, éppen ezért tartalmaznak energiát (majdnem annyit, mint maga a cukor), és a vércukorszintet is emelik, de jóval kevésbé, mint a szőlőcukor. Ennek okán a szénhidrát-mennyiségüket be kell számolni a napi mennyiségbe. Összetételükből adódóan a velük készült süteménynek nemcsak édes ízt biztosítanak, hanem a sütemény térfogatát is növelik. Azon termékekhez használják, amelyeknél nélkülözhetetlen a cukor tömege, pl. piskóta, lekvár.

Cukorhelyettesítők: szorbit, mannit, xilit (nyírfacukor), fruktóz (gyümölcscukor).

Mindezek alapján a cukorhelyettesítőket elsősorban olyan cukorbetegeknek ajánljuk, akiknek nem kell fogyniuk, fogyókúrában kisebb mennyiségű használata ajánlott (maximum 30-50g /nap).

- Természetes édesítőszerek

A stevia növény egy évelő fűszer és gyógynövény. Számos édesítőszerrel szemben az előnye, hogy kalória- és szénhidrátmentes, nulla a glikémiás indexe és sütésnél-főzésnél 198 C°-ig megtartja az ízét. Levelei 30-szor édesebbek a cukornál, kivonatai pedig akár 300-szor is édesebbek lehetnek annál. Forgalomban por, tabletta és folyékony formában lehet kapni.

A cukor és a cukorhelyettesítő anyagok összehasonlítása édesség (%), glikémiás index (GI) és kalória (cal/g) szempontjából:

édesség (100%)            glikémiás index (GI)          kalória (cal/g)

Cukor (szacharóz)                 100                                    60                                   4
Xilit                                        100                                    12                                    2,5
Szorbit                                    60                                      9                                     2,5
Mannit                                    60                                      0                                     1,5
Eritritol                                    70                                      0                                     0,2

Diétás élelmiszerek

Többnyire arra alkalmasak, hogy a komfortérzetet növeljék, így az étrendben csak kiegészítőként szerepelhetnek. Pl.: diabetikus csokoládék, kekszek, cukorkák. Szénhidráttartalmunkat bele kell számolni a napi szénhidrátbevitelbe.

Gyakran használt élelmiszerek szénhidrátmennyisége:

Megnevezés                                           Szénhidrát (CH) g

1 db zsemle (vizes-55g)                                                 30
55 g kenyér (rozskenyér)                                               30
2 dl tej                                                                            10
1 pohár kefir, joghurt (150ml)                                        5–6
10 g levesbetét                                                                7
10 g búzaliszt                                                               7,6
10 g búzadara                                                              7,3
50 g rizs                                                                        39
200 g burgonya                                                            40
60 g száraztészta (4 tojásos)                                       44
100 g sárgarépa                                                             8
100 g alma                                                                     7
100 g narancs                                                                8

(Összeállította: Magyaricza Enikő dietetikus.)

Szóljon hozzá!

Hozzászólás beküldése vendégként

0
szabályok és használati feltételek.
  • Nincsenek hozzászólások
   
© Copyright 2006 - 2017 Szegedi Pszoriázis Egyesület